دیوار پیش ساخته گچی (در حال احداث)

صفحه هاى گچی براى روكش هاى داخل ساختمان مانند پوشش ديواره ها و سقف مناسب مى باشند. صفحه ها را بوسيله ملات ويژه به ديوار معمولى يا بتن مى چسبانند يا بوسيله پیچ يا ميخ هاى ويژه به زيرسازى پيش آماده شده چوبى يا فلزى متصل مى نمايند. درزها را بوسيله گچ بتونه كارى گرفته و کاملا صاف مى كنند، بطورى كه یک سطح كاملاً مسطح و يكنواختى حاصل مى شود. همچنين اين صفحه ها براى جدا كردن فضاهاى داخل ساختمان با خواص مختلف قابل استفاده است. صفحه ها را مى توان به ابعاد مورد نياز يا با پوشش هاى مختلف توليد كرده و يا با قرار دادن صفحه هاى پلى مرى و غيره مابين دو صفحه از اين صفحات به صورت ديوارهاى سبک و جداكننده درآورد و مورد استفاده قرار داده يا با سوراخ كردن آنها يا چسباندن اشكال رنگى به آنها دكورهاى مختلف ایجاد كرد و يا بوسيله فويل آلومينيوم آنها را در مقابل بخار آب مقاوم ساخت. با توجه به بررسى بازار مشخصات محصولات مورد نظر در اين طرح صفحه هاى گچ برگ به ضخامت هاى 8 الى 25 ميليمتر مى باشد و عرض صفحه ها 1200 ميليمتر بوده و طول آنها 2400 تا3000 ميليمتر است.

image001

 

صفحات گچى يا جيپسم بورد (Gypsum Board)

صفحات گچی يا جيپسم بورد اسم عام براى كليه محصولاتى است كه از یک صفحه غيرقابل اشتعال گچى با روكش محافظ كاغذ كرافت تشكيل شده باشد. لايه محافظ كرافت كه تحت شرايط كنترل شده كارخانه بر روى اين صفحات پرس مى شود از مقواى فشرده تهيه شده است كه خاصيت كش سانى يا الاستيسيته صفحات را بالا مى برد. جيپسم بورد را با نام هاى دراى وال (Dry Wall)، وال بورد (Wall Board) و يا پلاستر بورد هم مى شناسند كه به خاطر خاصيت غيرقابل اشتعال بودن آن با مصالحى مانند تخته سه لايى (Play Wood) و يا خمير (Fiber Board) تفاوت اساسى دارد. صفحات گچی در ساختمان ديوارهاى سبک به طور گسترده اى در كشورهاى صنعتى جهان مورد استفاده قرار مى گیرد. براى تهيه صفحات گچی، جييپس كلسينه شده را با آب و مواد دیگر مخلوط مى كنند و خمير حاصل را با عبور از درون ماشين هاى مخصوص به صورت صفحه با روکش ممتد كاغذ كرافت پوشش مى كنند، ضمن اينكه لايه خميرى بطور اتوماتیک بر روى ريل نقاله حركت مى كند و در اثر جذب آب مجددأ به حالت كريستال و هيدراته می گردد و كاغذ مخصوص به گچ مى چسبد. در اين مرحله صفحه ممتد برش داده مى شود و براى پس دادن رطوبت اضافى به كوره هاى خشک كن هدايت مى شود. صفحات گچی در سه نوع پانل هاى ساده، پانل هاى عايق در برابر رطوبت و پانل هاى فايبرگلاس توليد مى كردند.

صفحات گچى اولين و عمده ترين محصول در طرح ديوارهاى سبک مى باشد كه به راحتى بر روى سازه های سبک فلزى پیچ مى شود. صفحات گچی عايق حرارت و صوت بوده و در مقابل رطوبت مقاوم هستند. اين صفحات داراى مقاومت خمشى 45 كيلوگرم بر سانتيمتر مربع و مقاومت فشارى 60 كيلوگرم بر سانتيمتر مربع بوده و قابل استفاده در سقف هاى كاذب بوده و با هزينه كمتر و سرعت در اجرا مى تواند به راحتى جايگزين سقف هاى كاذب كردد.

image004

مشخصات فيزيكى صفحات گچی پيش ساخته

صفحات گچی معمولأ با عرض 2/1 متر و طول های 2 الى 4 متر و در صورت لزوم به طول هاى سفارشى ساخته مى شوند. ضخامت اين صفحات 9، 5/12، 15 و 18 ميليمتر مى باشد. صفحات 9 ميليمتر كه نازکترين نوع صفحات گچی است معمولأ در مرمت ديوار بناهاى موجود به كار مى رود.

صفحات به ضخامت 5/12 ميليمتر را مى توان به صورت یک لايه و يا به صورت دو لايه جهت كسب مقاومت بيشتر در مقابل آتش سوزى در ديوار و سقف بناها مورد استفاده قرار داد. در صورتى كه كيفيت مرغوبتر و استحكام بيشتر مورد توجه باشد از صفحات گچی با ضخامت 15 ميليمتر به صورت یک لايه يا دو لايه استفاده مى شود. ضخامت بيشتر صفحات گچى مقاومت آن را در برابر آتش سوزى بالا مى برد. براى صفحات گچی رعايت استاندارد شماره 7830 مربوط به ويژگى ها و شماره 8050 راجع به روش آزمون كه توسط موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتى ايران تدوين الزامى مى باشد. ديوارهايى كه با اتصال صفحات گچی بر روى سازه هاى سبک فلزى بوجود مى آيد داراى ویژگی هايى هستند كه اهم آن ها عبارتند از:

– صرفه جويى در ميزان مصالح و اجتناب از مصرف بى رويه مصالح و ایجاد نخاله

– خشک و تميز بودن كارگاه ساختمانى

– كم كردن وزن ديوارها در نتيجه پايين آمدن وزن بار مرده ساختمان، كه منتج به صرفه جويى در مصرف بتن و آهن در پى سازى و اسكلت بنا می گردد.

– قابليت كنترل ديوارها در مقابل تبادل حرارتى و صوت زيرا با اين سيستم مقاومت ديوارها در هر شرايط و به هر ميزان كه مورد نظر باشد قابل محاسبه و اجراست.

– مقاوم بودن در برابر آتش

– سهولت اجراى تاسيسات مكانيكى و برقى

– سهولت اجراى سيستم و كاهش زمان اجراى ساختمان

– در صورت استفاده در انبوه سازى با استفاده از تكنیک ديوارهاى پيش ساخته مى توان قطعات را سرى سازى نمود.

– سطوح ديوارهای گچی در مقابل صدمات وارده ترميم پذير هستند و در صورتى كه ضايعات وارده كوچک باشد مى توان آن را با بتونه مخصوص ترميم نمود و در صورتى كه بزرگتر باشد كل گچ برگ قابل تعويض است.

– روكش هاى مصنوعى پلاستيكى، فرميكا و كاغذهاى ديواری بر روى آن قابل نصب است.

– كاهش زمان اجرای پروژه ها كه در مقايسه با سيستم ساخت و ساز سنتى حدود 70 درصد در زمان اجراى پروژه صرفه جويى خواهد شد.

image006